Familjereceptet – Veronica Henry

Boken Familjereceptet är en ”feel good”-bok av författaren Veronica Henry. Detta är hennes tredje fristående bok. Det är en parallellhandling om Laura och hennes mormor. Lauras mormor Jilly var med under andra världskriget i boken och man får följa henne både i nutid och dåtid. Man får följa med Laura och hennes yngsta dotter som lämnar boet för att börja på universitet. Samtidigt så börjar hennes äktenskap knaka i fogarna och maken Dan börjar glida henne ur händerna.

Den perfekta mixen av familj, vänner och god mat. Laura börjar förbereda sig för att den yngsta dottern ska börja på universitet. Hon känner en sådan tomhet utan sina två flickor i huset. Tanken på ett hem som vanligtvis präglas av en olika ljud, människor och dofter av någon som lagar mat blir nu bara ett tomt hål. Laura hoppas på att hon och hennes make Dan ska få mer tid tillsammans.

Då kommer ett avslöjande som skakar om i deras äktenskap. Laura börjar känna sig vilsen. Hon finner då tröst i sin mormors receptlåda, en samling med recept som går tillbaka till andra världskriget. Alla som har smakat på Lauras sylter och chutneys har älskat dem och även hennes pickles som familjen ha staplat högt på sina smörgåsar. Laura har en idé som ger henne ett syfte, hon ska söka plats för ett marknadsstånd till byns marknad. Där kan andra få njuta av hennes olika sylter och chutneys. Fast besluten så börjar Laura tänka på sig själv och gå sin egen väg. Men även om Laura är en modig kvinna så behöver även hon människor som älskar henne.

Man får även följa hennes mormor under andra världskriget och hur hon kämpar sig igenom trots att hon har förlorat sina bägge föräldrar. Dessutom väntar hon ett barn utanför äktenskapet. Det är tur att hon hade sin vän vid sin sida hela tiden. Tillsammans skapar de ett hem som är det hus som Laura och hennes familj bor i. Mormodern och hennes väninna kämpar sig fram tills kriget är över. Tillsammans så tar de in en familj, en mamma och hennes tre barn som de tar hand om tillsammans. Men bristen på mat på grund av ransonerna gör att de får kämpa sig fram. Det är här som Lauras mormor börja använda sin mammas recept för att göra så god mat hon kan på de lilla de har. Hennes mormor kämpar sig igenom kriget med väninnan, och deras vänskap håller livet ut.

Familjereceptet är alltså en ”feel good”-bok, där man får vara med i med- och motgångar, då som nu. Veronica Henry lyckas med hjälp av receptlådan få ihop dåtid och nutid genom huvudpersonen Laura. Den parallella handlingen knyter Henry samman ett magiskt sätt och den röda tråden som hon använder är receptlådan som följer med genom hela boken.

Jag fick verkligen en tankeställare när jag läste boken. Jag som läsare har fått en större insyn i vad som verkligen hände under 1942 och att det inte var så lätt att leva under andra världskriget. Jag är glad att jag inte levde då. Det är väldigt sorgligt att så många människor förlorade nära och kära.

Jag kan verkligen rekommendera denna magiska bok. Den är både varm, tänkvärd och sorglig. En mysig bok att läsa såväl i hängmattan en varm sommardag som i soffan när höstmörkret faller på.