Förlorade själars stad – Cassandra Clare

I den femte boken Förlorade själars stad av Mortal Instrument-serien handlar det om kärlek, blod, förräderi och hämnd. Mörkret hotar även att ta skuggjägarna i den verkligen hårresande historien. När Jace och Clary träffas igen får Clary till sin förskräckelse reda på att demonens Liliths magi har bundit samman hennes älskade Jace med hennes onda bror Sebastian. Jace har även blivit ondskans tjänare. Clary är ute efter att förgöra Sebastian, men det är näst intill omöjligt. Medan Alec, Magnus, Simon och Isabelle försöker förhandla med Seelies, demoner och Iron Sisters för att försöka rädda Jace. Clary själv spelar ett farligt spel på egen hand som innebär hon kan få betala, inte bara med sitt eget liv utan även Jaces själ. Är hon är beredd att göra vad som helst för Jace, och kan hon fortfarande lita på honom?

Vi får alltså följa Clary och Jace, deras vänner och familjer och Clarys demoniska bror Sebastian men han blir senare känd som Jonathan Morganstern. Förlorade själars stad börja med att Jace har försvunnit och skuggjägarna upptäcker snart att Lilith som är en demon och Jonathans demoniska mamma har gjort en ritual som gör att Jace och Sebastian är sammanlänkade med varandra. För att Sebastian ska överleva så behöver han Jace för att överleva. Dödar man Sebastian så dör även Jace. Är Clary beredd att göra vad som helst för att rädda Jace och döda Sebastian en gång för alla?

Denna bok är mycket spännande och lite mer mörkare än de andra böckerna. I den här boken så författaren skrivit in lite sexuellt laddade stunder och även experiment med droger. Inte vanliga droger utan vampyrgift. Med denna utvecklingen på boken så var denna både mer spännande och mycket lättare att läsa. Och är inte i tredje person hela tiden utan de kändes mer som vi jämfört med de tidigare böckerna.

En av de bästa sakerna i denna bok är att karaktärerna växer och det är något som jag nämnde att jag saknade i den förra boken. Clary hoppar fortfarande in i situationer, men hon har åtminstone förutseende nog att berätta för någon om sina planer, till skillnad från tidigare. Mörker och grubblande kan bara vara lockande så länge innan det blir tråkigt. Simon och Isabelles känslor för varandra har svårt att ta fäste. Alec och Magnus problem med dödligheten är en mycket begriplig fråga, och något som inte uppmärksamma samma utsträckning i andra böcker som i denna.

Förlorade själars stad sammanflätar allting på ett bra sätt och räddningen här är att de inser att det behöver varandra för klara av att vara skuggjägare.