Parasiten – Sofie Sarenbrant

Boken Parasiten är den elfte fristående boken av välkända författaren Sofie Sarenbrant som sålt över fem miljoner exemplar av sina böcker i femton länder. Hon har även vunnit flera priser bland annat som Årets svenska deckarförfattare hela tre gånger. Bokserien om kriminalinspektören Emma Sköld är alltså nu uppe i hela elva böcker och fortsätter vara omåttligt populär.

Brända kvarlevor av en kropp hittas en varm sommardag på Drottningholm. Vid offret finns en dödslista. Självaste kriminalinspektören Emma Sköld är det sista namnet av fem. Parallellt med utredningen så kommer ett tjugo år gammalt fall upp. Fallet där en mamma åkte till akuten med sitt spädbarn och hamnade i häktet. Vad har det förflutna med morden att göra? Det är upp till Emma och hennes kollegor att stoppa förövaren innan fler råkar illa ut och slutligen Emma själv.

I nutidshistorien får vi följa två barn, en liten flicka som heter Elvira som numera vill bli kallad för Gustav och hans bror Linus. De förlorade sin mamma för att hon blev anklagad för att ha gjort sin dotter illa. Hon hamnar i häktet och blev förhörd, och samtliga anklagelser pekar på att hon har gjort sin dotter illa. Men vad hände egentligen med den lilla flickan? Mamman Rebecka fick ett års fängelse, men när hon vill överklaga domen för att bli rentvådd så sätter högsta domstolen ett högre straff istället. Hon måste istället sitta fyra år i fängelse minus tiden i häktet.

Under den tiden så vägrar barnen att träffa henne och hennes man Frank vill skiljas. Det sorgliga i det hela är att hennes egen syster Agnes som stod henne nära blir tillsammans med hennes ex-man och även gifter sig. Dessutom vänder hennes bästa vän Billie henne ryggen och resten av familjen vill inte heller ha med henne att göra.

Parallellt i handlingen får vi läsa om den ödestigna dagen då Rebecka förlorar sina barn och hur hon kämpar med näbbar och klor för att få vara en del av deras liv. Hennes syster Agnes, som är barnpsykolog försöker allt för att hjälpa henne, tror hon. Allt verkar dock vara en lögn.

Rebecka blir allt mer utfryst från sin egen familj. Hon får inte träffa barnen eller vara med på deras födelsedagar. Detta blir en förödande framtid för barnen. Båda saknar sin mamma men de får inte träffa henne. Hennes syster Agnes manipulera alla och är bidragande till att Rebecka inte får träffa sina barn.

När mord sker på personer som hade med fallet att göra för tjugo år, då blir historien något helt annat. Den som står längst ner på dödslistan är alltså Emma Sköld som på den tiden var nybliven polis. Allt pekar mot att Rebecka. Nu börjar kampen att försöka hitta henne innan Emma själv blir mördad. Men är det verkligen Rebecka som har gjort ligger bakom morden?

Sofie Sarenbrant trollbinderna mig än en gång med sina böcker och redan på första sidan. Boken är spännande rakt igenom. Det som fick författaren att ta upp skakvåld i boken, handlar om att hon läste om en pappa som fick samma straff som Rebecka och fick sitta i fängelse. Han fick upprättelse men då hade hela hans värld ändå vänds upp och ner. Precis som i Rebeckas fall. Det är förfärligt att föräldrar kan bli falskt anklagade och att dessutom får sitta i fängelse för något som de inte gjort.

Om man än en gång vill läsa en riktigt bra bok av Sofie Sarenbrant, då är denna ett måste. Boken Parasiten tar upp ett ämne som är mycket viktigt. Dessutom, vem kan man egentligen lita på i sin omgivning? Jag rekommenderar denna boken varmt.