Kär och galen i bokhandeln för ensamma hjärtan – Annie Darling

Boken Kär och galen i bokhandeln för ensamma hjärtan är alltså den tredje delen i serien av författaren Annie Darling. De två tidigare böckerna i serien är Bokhandeln för ensamma hjärtan och Spirande kärlek i bokhandeln för ensamma hjärtan. I första boken följde vi Posy och i den andra Verity. Denna gång handlar det om Nina som även hon jobbar i den lilla bokhandeln.

Ibland kan man bli galen när man försöker hitta den rätta. Det är i alla fall så som Nina känner det. Hon är mitt uppe i dejtande men kommer aldrig längre än till första dejten. Hon lyckas alltid välja fel män att dejta. Hon tycker att kärlek är som våldsam passion och eldig meningsutbyten. Att Nina skulle nöja sig med en vanlig man finns inte på kartan. Hon vill ha en bad boy. Trots allt hennes dejtade de senaste året så består det enbart av misslyckade kvällar och tillfälliga förbindelser. Med detta på näthinnan förstår man att Nina är långt ifrån att hitta sin stora kärlek.

När Nina kommer ned från lägenheten ovanpå bokhandeln så ser hon en man som hon inte riktigt kan placera. Det är någon som hon tidigare har sett eller kanske till och med träffat.

Efter dagens slut så ska hon och hennes kollegor från bokhandeln gå till puben för de ska vara med i en frågetävling. De frågar även om mannen som Nina har ett vagt minne utav ska följa med och han tackar ja. Det visar sig att han eller Noah som han heter är duktig på frågesport. Han är så bra på det att de vinner över de snobbiga IT-killarna.

När kvällen är slut så följer Noah med Nina till bussen trots att hon sagt att han inte behöver. Det är när de står och väntar på bussen som hon inser vem Noah är. Han är en gammal klasskamrat. När de gick i skolan så var han den nördigaste killen i skolan. Nu har han vuxit upp till en tråkig kostymnisse. Han går runt med sin iPad och han kommer aldrig bli någon som kommer ge Nina fjärilar i magen. Men är det trots allt så att kostymnissen Noah kan vara hennes typ och få hennes hjärta att slå dubbla slag?

Han bjuder ut henne men hon vet inte vad hon ska svar. Fortsättning kommer att involvera mycket känslor. När de båda verkligen kommer på hur de känner varandra så kommer det upp mycket till ytan. Kan verkligen Noah lägga allt det gamla bakom sig? Och kommer Nina till slut att få den kärleken hon söker?

Det är en mycket charmig och romantisk bok. Annie Darling skildrade kärlekslivet och relationerna mellan människor på ett verkligt sätt. Det kändes helt enkelt mycket realistiskt. Boken handlar inte bara om kärlek utan även mycket om vänskap och hur viktigt det är att ha vänner. Detta är en riktig feel good-karamell från mysiga London.