Spirande kärlek i bokhandeln för ensamma hjärtan – Annie Darling

Boken Spirande kärlek i bokhandeln för ensamma hjärtan är andra boken i serien som Annie Darling skriver. Det är en fantastisk bok för någon som är ute efter en feel-good roman. Annie skriver med ett leende på läpparna och får läsaren att verkligen känna igen sig i protagonisternas situationer. Denna gång följer vi inte Posy utan hennes vän Verity som också jobbar i bokhandeln som Posy ärvde.

Verity är den introverta singeln som jobbar i den mysiga bokhandeln. Hon har fyra stycken dominanta systrar och en krävande katt. Hon har tröttnat på sina vänners eviga tjat om att hitta den rätta. Det är här historien om Verity börjar.

Veritys vänner tjatar på henne att hon ska börja dejta någon. Det är då som Verity och hennes syster Merry kommer på att hon skulle låtsa att hon hade hittat sin drömprins. Det var väldigt praktiskt att ha en kille som inte finns ända fram till en dag då det ledde till ett missförstånd. Den dagen som hon verkligen träffar den verkliga ”Mr Darcy”. Han är en arkitekt som inte är intresserad av ett förhållande.

När Verity är påväg till sin favoritrestaurang och ska sätta sig på sin vanliga plats, då ser hon hennes två vänner från bokhandeln där hon jobbar. Hon får då panik och sätter sig hos en man som sitter ensam. Hon säger bara att han ska hålla med henne, när hon samtidigt ser sina vänner komma emot dem, “Jaså, detta är den berömda havsforskaren Peter Darcy”.
Men mannen som hon sitt farmför presenterar sig som Johnny. Det är då hennes vänner tror att hon är otrogen. De ifrågasätter inget utan bara går därifrån.

Några dagar senare när Verity än en gång besöker sin favoritrestaurang så dyker Johnny upp igen. Denna ber han ber Verity att låtsas vara hans flickvän under sommaren. Hon frågar varför och han säger att han är kär i en annan men att det är komplicerat. Verity tänker länge och väl men hon är osäker på om det är rätt. Han säger att han vill inte sitta vid singelborden lägger och att det är så många bröllop, event och middagar som han är inbjuden på. Till sist så går Verity med på hans förslag för hon kan tycka att det är lite skönt att slippa sina vänners tjat och det håller även Johnny med om.

De spenderar hela sommaren tillsammans och spelar flickvän respektive pojkvän. Men går det att spela förälskad och kära utan känslor för andra? Uppstår det verkliga känslor mellan dem båda? Oavsett så händer det något mellan dem som gör att en av dem inte vill träffa den andra. Går det att laga deras relation? Och förblir det bara vänner?

Det är verkligen en upplyftande och romantisk historia. Boken igenom befinner man sig i olika sinnesstämningar. Antingen är det hopp eller förtvivlan. Ibland är det svårt att förstå att kärleken kan finnas rakt framför näsan på en och att den kan leda till evig kärlek.