Övertid – Vi Keeland

Boken Övertid är den tredje delen av Vi Keeland. Den är översatt från originalspråket engelska till svenska. Detta är en berörande och gripande bok som tar oss med på en fängslande resa genom kärlekens labyrinter. Huvudpersonen Emerie Rose, en parterapeut, hamnar i en knepig situation när hon blir lurad på ett hyreskontrakt och står utan kontorsplats. Drew Jagger, en skilsmässoadvokat med ett bittert förflutet, blir hennes oväntade räddare. Trots deras starka attraktion vågar de inte inleda en romans, då de har olika syn på kärleken. Men deras känslor för varandra växer och utmanas av deras arbetsliv och personliga utmaningar. Övertid är en berättelse om kärlek, mod och självläkning, som fångar läsarna i en kontorsmiljö där parallella historier vävs samman på ett magiskt vis.

Författaren Vi Keeland har en unik förmåga att skapa djupa karaktärer och levande scener. Författaren tar oss med på en emotionell berg och dalbana som omfamnar passionerad kärlek och oväntade möten. Huvudpersonen i boken, vars öden flätas samman på ett magiskt vis. Den ena har ett förflutet som spökar men ändå så vågar de ge efter till nya kärleks möjligheter. Genom Vi Keeland är skicklig på att väva samman berättelser så att vi som läser dras med i alla känslor och tankar som sker i boken. Övertid är en bok där karaktärerna hittar hopp i varandra och på vägen så läker de tillsammans. Genom vindlande intriger och känslomässiga konflikter blir vi som läsare förtrollade av denna berättelse om kärlek, mod och att finna sig själv genom att finnas där för varandra under en svår tid.

När Drew kommer tillbaka från sin semester så har de flyttat in en kvinna på hans kontor. Emerie Rose mötte Drew Jagger när han trodde att hon var en inbrottstjuv. Hon blev så rädd att hon hoppade upp på en stol. Samtidigt så hände något pinsamt, eftersom Emerie inte hade knäppt kjolen tappade hon den och då såg hon att Drew blick drogs till hennes rumpa.

De började prata och hon berättar att hon hyrde stället, men det visar sig snabbt att hon har blivit lurad på ett hyreskontrakt som inte finns. Det visar sig att han är den rättmätige ägaren till kontoret. Hon har blivit lurad på ett fejkat hyreskontrakt. Och nu står hon utan kontorsplats, kontrakt och pengarna är slut. Vad ska hon nu göra?
Han vill hjälpa henne att anmäla händelsen. Det bestämmer att de ska mötas på polisstationen dagen efter och anmäla det som hänt. När de ska anmäla det som Emerie varit med om, så visar de sig att hon har en arresteringsorder mot sig. Det är för förargelseväckande beteende.
Det leder till att hon måste gå till en rättssal för att ta emot sin dom. Drew ställer upp som hennes advokat. Han ber henne att berätta historien från början, men den är inte så intressant som han trodde. Allt förändras när det kommer in i rättssalen där sitter en domare som Drew har varit intim med. Så bara för att hon är svartsjuk så ger hon Emeria trettio dagar i fängelse i stället för böter. Emerie blir ledsen men Drew lovar att fixa det. Vilket han gör för det handlar bara om att domaren ville ha ett värdigt avslut på deras ”förhållande”.

När Emeria och Drew är tillbaka på hans kontor så lovar hon att hon ska samla ihop sina saker och försöka hitta ett annat kontor. Hon börjar ringa runt men det är svårt att hitta något.
Som tur var tyckte Drew synd om henne. Så att han gav henne ett erbjudande hon inte kunde tacka nej till. Så han lät henne vara kvar tills hon hittade ett nytt ställe. Mot att hon är han sekreterare-assistent tills han nu varande assistent kommer tillbaka från sin sjukskrivning. Hon tackar ja till erbjudandet.

De började känna något för varandra men ingen av dem ville inleda en romans eftersom de jobbar på samma kontor. Det är varandras raka motsatser. Drew är bitter, arg och tror inte alls på kärleken. Medan Emeries jobb som parterapeut där hon räddar folks äktenskap. Drew jobbar som skilsmässoadvokat, Han hjälper människor att skilja sig och samtidigt så kämpar han med ett jobbigt förflutet som har resulterat i samma utväg som han klienter.
Det är bara två saker som båda har gemensamt och det är att de delar kontor med varandra, och deras starka attraktion som växer för varje dag som går och som blir allt svårare för dem båda att förneka.

Men deras relation blir ändå lite komplicerad då den ena krossar äktenskapet och den andra försöker laga dem. Samtidigt så spanar Drew in Emerie och tittar allt mer på henne. Och hon tycker bara att han blir snyggare och snyggare för varje dag som går. Men det finns en annan anledning till att Emerie är i New York, det är för en kille vid namn Balwien som hon är kär i.
Allt flörtande med Drew får henne att ifrågasätta om det verkligen är killen som hon kom till stan för är den som hon ska vara med.

Drew börjar titta allt mer på henne och han känner också att där finns något mer men ska han våga ta steget så att det kan bli dom. Emerie upptäckte en dag att Drew hade ändrat hennes positiva citat till hennes klienter och skrivit ditt snuskiga ord istället. Det gör henne arg att han förstör för henne och hennes klienter.

Med all denna spänningen mellan dem blir det snart för svårt för dem båda att ignorera.
Drew har samtidigt ett förflutet med sin ex Alexa. Hon försöker göra hans liv till ett helvete.
Hans son var med i en olycka för några år sen det visade sig att det inte var hans biologiska barn. Men Drew fortsätter ändå ta sitt ansvar för Beck för han ser honom sin oavsett vilket biologiskt band de har. Han betalar både för honom och hans ex. Så att hon kan fortsätta att leva sitt liv i lyx, men han gör allt detta för Becks skull.

När det väl börjar bli allvarligt mellan Emeria och Drew då är Alexa där och förstör allt genom att ta Beck ifrån honom och minska umgänget ännu mer. Men nu när relationen mellan Emeria och Drew börjar bli med på allvar så händer något som gör att allt tar slut. Och allt är Alexas fel. Kommer Drew och Emeria ändå att kunna lösa de lösa trådarna eller kommer detta vara slutet för deras förhållande.

Vi Keeland har lyckats skriva ännu en spännande bok i kontorsmiljö. Du som läsare får följa en parallell historia som sedan sammanflätas mot slutet. Övertid är lika bra bok som de andra två böckerna. Samtliga tre böcker får mig bara att vilja läsa mer av vad hon har skrivit.