Felet med Eden – E.P. Uggla

Boken Felet med Eden är den första boken i en serie av författaren Emmelie Pettersén Uggla eller mer känd under namnet E.P. Uggla. Boken är högst aktuell, eftersom det handlar om AI (artificiell intelligens). Handlingen kretsar kring sjuttonåriga Ava som vaknar upp som ett AI efter en förödande pandemi.

När sjuttonåriga Ava vaknar upp efter att ha överlevt den nya influensan, inser hon att hon nu tillhör en av de äldre i världen. Influensan har utplånat nästan alla utom de mycket unga. Hon finner sig i Eden. Det är ett paradis som några av de äldre överlevarna har byggt. Ava börjar dock snart inse att Eden inte är vad den verkar vara. Eden framstår mer och mer som en oförsonlig plats, där empati är ett skällsord och alla tvingas tävla mot varandra. Frågor börjar gnaga i Avas sinne. Varför har hon hamnat bland de begåvade eliterna? Och hur har ett helt nytt samhälle kunnat skapas på bara några månader? Alla dessa frågor pekar mot samma skrämmande slutsats: Något är allvarligt fel i Eden.

När Ava första gången kommer till Lustgården så möter hon två tjejer i sovsalen, Izabel och Iris som inte alls är snälla. Clara kommer in med Ava och säger att hon är ny och ska sova i deras sal. Där är fyra sängar men bara tre i salen. Ava är trött och går och lägger sig och somnar. När hon vaknar är hon helt ensam i sovsalen.

Den första skoldagen i Eden slutar inte så bra, hon kommer försent till första lektionen på grund av att hon försovit sig. Hon får stryka av läraren som är döv. Hon får dock reda på att han kan läsa läppar. Ava börjar ifrågasätta allt och söker svar genom en av sovsalsvännerna, Yasmin. Hon blir även snabbt hennes nya vän. Ava tänker mycket på sin vän Ella som sägs också vara i Eden. De har lovat henne att de ska få träffas om hon sköter sig och spelar sina kort rätt.

Samtidigt så kämpar hon med att få läraren Björken ut ur bilden då hon får reda på att han är pedofil. Men ingen tar ansvaret för vad som hände eftersom att han är en av de äldre. De vet om vad som har hänt men gör inget åt det. Lukas är en av de yngre i Björkens klass som även blivit mest utsatt för honom. Kenji finns hela tiden vid Lukas sida. Han tar hand om honom som om de var hans egen bror.

Kenji och Ava blir även vänner men han vill inte att Izabel ska få reda på det så de smyger med det. Snart så förändras allt när tävlingen drar igång och Ava vinner och hon får äntligen träffa sin vän Ella. Hon är dock inte som hon brukar vara. Ella får en plats i Lustgården och Yasmin försvinner till Inferno. Hon som har blivit hennes bästa vän i Eden får inte längre vara kvar.

Det får Ava att tappa fattningen och den enda som verkar kunna rädda henne är Kenji. Kommer Ava att acceptera att han hjälper henne att hitta Yasmin? Men vill han verkligen hjälpa henne eller har han andra motiv?

E.P. Uggla har skrivit en bra ungdomsbok som även jag som vuxen gillar. Det finns både spänning, kärlek, drama och vänskap som växer sig starkare. Det är en bok som får en att tänka om detta hade varit verkligt. Jag kan säga att jag hade inte velat leva i Lustgården. Det är en stark bok om vad som kan hända om en pandemi verkligen slår ut och tar över, och bara de starka eller de unga överlever. Det är en bok som jag kan rekommendera till så väl ung som gamla.