En vinterkyss i bokhandeln för ensamma hjärtan – Annie Darling

Boken En vinterkyss i bokhandeln för ensamma hjärtan är den fjärde och sista delen om bokhandeln som bara säljer kärleksromaner. Precis som i de tidigare böcker är även denna bok både fantastisk och humoristisk som ger en mysig julstämning. I boken blandas mycket kaos och romantik.

Det är den tiden på året där man ska känna julstämning och förväntas att vara glad. Men bokhandeln och tesalongen sidan om finns det två personer som avskyr allt vad jul heter. Mattie är en begåvad konditorn som har slutat gilla julen, efter att fått sitt hjärta krossat på självaste julafton för två år sedan. Bredvid tesalongen ligger bokhandeln där Tom arbetar. Han tycker lika illa om julen som Mattie gör, men det är också det enda som dessa har gemensam.

Tom och Mattie grälar jämt. De har nu även flyttat in ovanpå bokhandeln, sedan både Nina och Verity flyttade ut för att bo med sina män. När Tom och Mattie bor så tätt inpå varandra så blir stämningen mellan dem ännu kyligare.

Kan Tom och Mattie komma överens efter att deras höggravida chef blir sängliggande på grund av graviditeten? Och dem är de enda som ka ta hand om bokhandeln och tesalongen när Verity är hos sina föräldrar och Nina ramlade så illa på isen att hon var tvungen stanna hemma. Det är massor kaos och stress, och inte bara för att julafton närma sig och alla är ute och handlar i sista minuten. Tom och Mattie bråkar även hela tiden och efter att båda kommit överens om att glömma kyssen som hände i lägenheten för några kvällar sedan, så är Tom på riktigt dåligt humör.

Vad ska de göra? De bråkar framför kunder men är samtidigt kärleksfull mot varandra. Kommer dom någonsin kunna lösa bråken? Och kommer de till slut att förstå att de är gjorda för varandra? Det finns dock någon som märker att det är något på gång mellan dem och det är Posy, men både Tom och Mattie förnekar att det skulle vara så. Kan de verkligen trycka undan det de känner för varandra för alltid? Eller ska de våga berätta för varandra vad de verkligen känner? De har berättat så mycket om varandra som ingen annan känner till så det finns enorm tillit.

När Matties ex-pojkvän dyker upp så är det Tom som är där och hjälper henne att få honom att förstå att hon inte vill ha honom i sitt liv längre. Det enda hennes ex ville när han kom var att trycka sin framgång i hennes ansikte. Under hennes utbildning i Paris så tog han hennes receptsamling som hon var tvungen att ha med i den sista uppgiften för att bli godkänd. Hon blev istället anklagad för att ha kopierat en annan deltagare. Och det var hennes ex som då vara hennes pojkvän som låg bakom det hela. Hon fick dock gå färdigt utbildningen utan det sista diplomet. Det enda han ville var att hon skulle hålla tyst om det som hänt eftersom han skulle få ett eget tv-program och släppa en egen receptbok med egentligen hennes recept. Till slut så fick hon och Tom iväg honom. Komr denna händelse att få dem att komma närmare varandra? Och få det dem att förstå att de verkligen är kära i varandra eller kommer deras bråk att fortsätta på samma sätt?

Detta är en romantisk bok med mycket julstämning. Perfekt att läsa kring julen och dessutom en perfekt julklapp. Detta är ännu en mysig feel good-bok som får en att komma i riktig julstämning. Det är absolut en bok jag varmt kan rekommendera omgärdad med julen som dekor.