Ciderträdgården – Veronica Henry

Boken Ciderträdgården är den första fristående delen av författaren Veronica Henry. Dragonfly farm har varit i familjen Melchior ägo i generationer. Deras ärkerivalen familjen Culbone är en förmögen släkt som bor på andra sidan floden. Men familjen Melchior drabbas av en tragedi då Tabithas och Georgias gammelfarbror dör i en olycka. Det är då alla familjehemligheter kommer upp till ytan.

Doften av äpplen sprider sig över Dragonfly farm. Det ligger dagg i gräset och man kan höra ljudet av fågelsång. Man kan säga att Dragonfly farm är paradiset på jorden och för kusinerna Tabitha och Georgien har detta alltid varit ett hem hemifrån. Men Dragonfly farm har inte alltid varit det vackra paradiset som det är. På andra sidan floden har en annan familj bott i generationer, familjen Culbone. Familjerna Melchior och Culbone har inte alltid dragit jämnt.

En dag så händer det en tragedi på Dragonfly farm. Tabitha och Georgia förlora sin kära gammelfarbror i en tragisk olycka. När kusinerna tror att den magiska platsen till tillhör dem, så dyker det upp ett testamente som deras gammelfarbror har lämnat efter sig. I det avslöjas det att en tredjedel av gården har han lämnat efter sig till Gabriel Culbone. Gabriel har ingen aning om varför han ärver och vad han har för koppling till Dragonfly farm.

Tabitha, Georgia och Gabriel försöker tillsammans komma fram till varför han har ärvt en tredjedel av Dragonfly farm och vad kopplingen är mellan dem tre. Gabriel börjar prata med sin mamma. Han får inte så mycket svar eftersom hon har blivit dement och inte kommer ihåg så mycket. Gabriel försöker ändå få fram ett svar av sin mamma. Han frågar om hon känner vid en man vid namnet Matthew Melchior. Då skiner hon upp och får ett stort leende på sina läppar. Han börjar gå igenom de låsta skåpet i garderoben där hittar han en brosch som är en trollslända. Det får hans mamma att le ännu en gång. Han tror att den har en stor betydelse för henne.

Eftersom Gabriel inte får något mer svar av sin mamma och inte heller av advokaten som har hand om testamentet, så bestämmer sig de tre arvingarna för att göra ett DNA-test. Men då börja Georgias mamma att bli orolig. Hon känner att sanningen måste fram.

Veronica Henry har lyckat att skildra Ciderträdgården på ett magiskt sätt. Hon beskriver miljöerna så att de känns som om du är där och går runt bland äppelträden. Du känner även dofterna från de olika äppleträden när de blommar. Att sedan följa Tabitha, Georgia och Gabriels resa tillsammans med alla hemligheter är spännande och medryckande. Det skapas även nya relationer som man aldrig trodde skulle hända på Dragonfly farm, med andra ord så vet man aldrig vad som händer från sida till sida.

Ni måste verkligen läsa denna bok som verkligen ger en mysfaktor i höstmörkret. Denna bok gjorde mig varm ända i in i själen. Att få vara med om deras förflutna, då familjerna var fiende med varandra till att det alla var släkt med varandra på olika sätt. Och att de tillslut behöll den fantastiska gården och att kärlek finns överallt om så bara runt hörnet. Detta är en bok som jag kan läsa om och om igen.

Ta med den på din semester och njut av denna fantastiska bok.