Bed & Breakfast för lata brudpar – Frida Gråsjö

Feelgoodförfattaren Frida Gråsjös första bok i Rosnässerien om familjen Blom är Bed & Breakfast för lata brudpar. Denna bok har sedan följts upp av Argbiggornas antikvariat och Champagnekorkar och cateringkaos.

Bea som är huvudrollsinnehavaren i boken jobbar som jurist. Hon har blivit falskt anklagad för att ha läckt ett ärende till pressen. Hon blir tvungen att lämna sitt jobb samma dag. Men istället för att sluta så tar hon tjänstledigt för att börja en kurs om okidéer på universitetet. Där träffar hon den äldre mannen Ture som hon utvecklar en vänskap med. Ture känner nämligen Beas mamma.

Beas syster Cilla har en egen cateringfirma. Hon har fått i uppdrag att laga mat till ett bröllop som ska äga rum på ett bed & breakfast. Innan gästerna kommer går Bea från ladan där bröllopet arrangeras och går in i huset. Där hittar hon ägaren Inger på instängd på toaletten eftersom dörren baklås. Bea hjälper henne ut och det är hon tacksam för. Bea frågar henne om hon behöver någon annan hjälp med något. Hon berättar att hon har en fantastisk trädgård, men att denna har förfallit efter hennes mans bortgång. Bea inleder en helt ny karriär som trädgårdsmästare några dagar i veckan hos Inger. Kanske kan till och med romantiken börja le mot henne igen.

När hon jobbar hos Inger träffar hon bröllopsfotografen Markus. Han är en charmig och rolig man, men Bea är inte intresserad av honom på det sättet. Hon försöker hela tiden att nonchalera honom och hans inbjudan att ta en fika.

Markus börjar sinom tid att hjälpa henne med att bli fri från de falska anklagelserna om att hon skulle ha läckt. Plötsligt händer något och de båda fattar tycke för varandra. Kommer det att bli något mellan Markus och Bea? Blir Bea fri från de falska anklagelserna? Hur kommer det att gå för Beas syster Cilla och hennes cateringfirma? Och orkar Inger bo kvar och fortsätta driva sitt bed & breakfast?

Detta är en fantastisk feelgood-bok med en blandning av allt, spänning, dramatik och kärlek. Tänk vilka vägar livet kan ta. Det är väl det som kallas ödet. Jag kan varmt rekommendera denna bok och kommer definitivt att läsa de övriga två böckerna i serien.