Grissly – Mons Kallentoft

Den åttonde boken i Zack-serien Grissly är även den skriven av endast Mons Kallentoft. De första sex böckerna skrev han tillsammans med någon.Denna gång handlar det om sociala medier och främst Instagram. En person startar ett Instagram-konto under aliaset Grissly och syftet är att döda influencers.

Zack har blivit befodrad till chef för särskilda enheten. Han tycker dock att det känns konstigt att vara chef och bestämma över sina kollegor. Men hans pappa Douglas som även var han förra chef ligger på sjukhus efter det förra fallet som de jobbade med. Och han kommer aldrig bli densamma igen.

En uteliggare hittar en människa mördad i en container utanför Karolinska sjukhuset. Zack och hans kollegor får uppdraget att hitta mördaren. Det enda som de vet är att det är en känd influencer som kallas sig Rico B. Han blev känd för att ha filmat sin cancersjuka pappas död. Det var många som tyckte att det var hemskt och att han har blivit känd för det. Zack och hans kollegor hittar inga bevis för att han skulle ha varit ett rån utan det är ett kallblodet mord.

I samma veva lägger Grissly upp sitt första inlägg på Instagram. Personen bakom aliaset visar inte vem han mördat utan bara vissa delar av kroppen. Detta kommer inte att bli Grissly enda offer. Hans nästa offer blir Josefin som är en influencer inom träning. Hon är känd för sina träningsvideos och ett eget kosttillskott. Det är just kosttillskottet som blir hennes död, då Grissly stoppar hennes mun full av det.
Det är städerskan som hittar Josefin och hon ringer till polisen. När Zack och hans kollega Deniz kommer dit så ligger hon på ett bord i en leopardmönstrad bikini med hennes egna kosttillskott i munnen. Hennes dödsorsak rubliceras som kvävning. Ännu en influencer har alltså dött och allt pekar på Grissly. Vad är det som händer och varför gör Grissly så mot influencers?

Efter mycket efterforskning hittar Zack och hans kollegor en tänkbar koppling. Det är tydligen till någon som ska ha känt Grisslys dotter. Denna någon verkar inte vara kapabel att svarar på frågor, så Zack och hans kollega Kala får istället köra honom till psykakuten. Samtidigt planerar Grissly ytterligare ett mord och denna gång på en känd barnpsykolog som har skrivit flera böcker om barnuppfostran.

När barnpsykologen är på väg hem till sitt hus på Lidingö blir hon mördad på öppen gata. Vad kommer hända härnäst? Och var det Grisslys sista offert, eller är det bara början? Zack och hans enhet måste lösa fallet och snabbt, så inga fler blir mördade.

Sociala medier är ett återkommande samtalsområde i medier, så det känns verkligen som Mons denna gång har inriktat sig på något som kan drabba alla eller alla som har sociala medier och exponerar sig publikt där. Därför kommer denna bok en nära. Det blir en oerhört spännande jakt på en seriemördare.