Olympia – Mons Kallentoft

Den sjunde boken i serien om Zack är Olympia, som författaren Mons Kallentoft själv skrivit denna gång. I denna bok får man läsa om sökandet efter terrorgruppen Gyllene Äpplet. Vem är det egentligen som ligger bakom allt och varför mördar de så många människor? Vad vill de få utav det och vad behöver de pengarna till?

Två barn från samma familj avrättas och en terrorsekt tar på sig morden. Vem är det som ingår i terrorsekten? På den särskilda enheten hos polisen har Zack och hans kollegor satt sig i högsta beredskap. Zack som nu själv har fått en son tillsammans med Hebe. Han oroar sig för deras säkerhet och att något kommer att hända dem. Samtidigt så har hans mamma Olympia förbjudit Zack att träffa sin Hebe och sonen. Han slits mellan hopp och förtvivlan för vad ska hans mamma kan tänkas göra om han träffar dem ändå. Hon kan göra vad som helst med den makten hon har. Men Zack kan inte tänka på det nu, för han och hans kollegor måste skydda familjen som redan förlorat två barn. Trots att familjen är gömd på Grand Hotel så hittas dem och då sker det som inte får hända. Det sker en explosion på Grand hotel och Zack dras in i en härva som blir personlig. Dessutom i ett samhälle där COVID härjar.

Gunilla blir kontaktad av terrorgruppen Gyllene Äpplet efter att hennes bandmedlem blivit mördad. Gyllene Äpplet vill ha alla rättigheter för deras musik och alla deras tillgångar. De begär även att hon ska göra en konsert. Gunilla går med på deras krav. Zack och hans kollegor pratar med SÄPO om säkerheten kring konserten. Zack berättar bland annat att någon har köpt TNT och att en sprängning kan tänkas ske. SÄPO lyssnar inte och de vill ändå att Gunilla ska genomföra konserten. Konserten går bra men det visar sig ändå att Zacks “bror” Adbula och hans källa har rätt. Sprängningen sker dock inte där och då, utan vid ett senare tillfälle.

När Gyllene Äpplet börjar pressa Olympia så vägrar hon ge med sig. Zack och hennes andra barn försöker övertala henne. När Olympia märker att allt går åt skogen så vill hon skicka iväg Hebe och Zacks son Xavier. Hon vill inte berätta exakt var de ska för Zack och det kanske är bäst.

Planen går dock åt pipan och Xavier blir kidnappad av Gyllene Äpplet. Det är nu i alla fall jag trodde att Olympia skulle hjälpa Zack och Hebe att rädda Xavier, men hon är så självisk och bryr sig inte. Istället tar Zack hjälp av Abdula och tar saken i egna händer. Planet som Xavier befann sig på har störtat inte så långt ifrån en ö. Det blir en fajt mot klockan om Zack och Abdula ska hinna rädda Zacks son Xavier och vem har egentligen Gyllene Äpplet fått hjälp av?

I denna bok får Zack verkligen kämpa för sin familj på en annan nivå än tidigare och för att hans bästa vän inte ska hamna i fängelse. Får Zack och Hebe någonsin åtse sin son igen? Vart sker sprängningen som Abdulas källa varande för? Vilka är Gyllene Äpplet och vem får de hjälp utav? Det blir verkligen en rafflande avslutning när historien ska få sin upplösning.