Heroine – Mons Kallentoft & Markus Lutteman

Fjärde delen i serien om Zack är Heroine. Boken utspelar sig under tjugofyra timmar i förorten Stallhagen i Stockholm. Ingen kan ta sig in eller ut ifrån orten. De kriminella gängen har förstört alla färdmedel dit. Tunnelbanan har brunnit och busstrafiken går inte längre till Stallhagen. Och inte heller räddningsfordon som brandbilar och ambulanser. Gängen har helt hållet tagit över i Stallhagen. När en polisbil sprängs i luften så stoppar även polisen all utryckning dit. Zack får i uppdrag att gå in och hämta en kvinna men mörka krafter gömmer sig i det fördolda.

Stockholms Polisens vakthavande befäl Greger Hall. Han får in ett samtal får en person som säger att det ligger en film på Youtube från Stallhagen. Han ska söka på “Horan i Stallet” enligt personen som ringer. Innan han hinner fråga mer så har personen lagt på. Greger och en kollega tittar på filmen och ser att det är Helene Svensson. Hon är Stallhagens ängel. På filmen så blir Helena hånad och hon uppmanas även att le mot kameran för hon är på väg att bli berömd.

Greger kontaktar Douglas Juste som är chef på för den särskilda enheten som tar sig an svår lösta fall. Greger behöver Zack Herry för att hitta Helene och han vet att han är perfekt för uppdraget. Greger får tag i Douglas och han berättar för honom vad som hänt och att Helene Svensson är försvunnen. Douglas erbjuder att han får låna Zack och hans kollega Deniz Akin. Han hade bara tänkt Zack med bägge är bättre.

Douglas informera Zack om läget och säger att Greger Hall behöver deras hjälp. Zack ber Douglas om namnet på den försvunna kvinnan. Han vet vem hon är. När han var yngre bodde de i samma kvarter. Zack tar sig an updraget. Han informera dock inte Deniz utan åker själv dit. Deniz är fortfarande skadad efter förra uppdraget.

Han beger sig mot Stallhagen med sin motorcykel. Han har med sig både sin jobb och privata mobil. Han kanske behöver Abdula. Han kör alla mindre vägar för att inte bli upptäckt. När han närmar sig vattentornet så sitter där en kille. Zack börjar prata med honom. Han förstår direkt att han tillhör någon av de kriminella gängen i Stallhagen. Zack ebjuder honom en ciggarett och tar även en själv. Han har glömt hur illa de smakar, han har inte rökt sedan han var ung. Han vet dock att det är en ingång att få killen att prata. Zack frågar om han känner till Heroine och att han letar efter henne. Killen säger inget men Zack skriver sitt nummer på cigarettpaketet och ger det till killen, som han nu vet heter Javade. Han kör vidare för att leta efter Helene men han vet inte riktigt var han ska börja.

Zack blir sedan tillfångatagen i sitt sökande. Det är två män som har tagit honom till fånga och satt något över hans huvud. De drar med honom igenom ett av betonghusen i Stallhagen. Där möter han Angeas Longfellows han är överhuvudet och en person som polisen haft koll på länge. Han håller sig alltid under radarn och är svår att hitta, men nu står Zack mittemot honom. Angeas undrar vad Zack gör i hans rike. Han berättar att Helena Svensson är försvunnen och han letar efter henne. Angeas vill först inte hjälpa Zack men han inser ganska snabbt att han slipper skiten om någon annan tar hand om det. Han säger till Zack att han har 20 timmar på sig att hitta henne, sedan brakar helvetet löst. Det är bara han som får vara där. Inga andra poliser är välkomna.

Zacks chef Douglas försöker få tag på honom. Han ringer även Deniz som inte ens har någon aning om uppdraget, då Zack undvek att kontakta henne. Deniz beger sig mot Stallhagen och på vägen försöker hon få tag på Zack. När han väl svarar så frågar hon vad han håller på med. Han vill inte hon ska komma dit för de kommer upptäcka henne men hon lovar att vara tyst och försiktig. De bestämmer sig för att träffas utanför Helenes kontor i Stallhagen för att leta efter ledtrådar.

Det blir en kamp mot klockan. De slussas runt i natten, där de förhör olika personer som kan vara inblandade i Helenes försvinnande. De får hela tiden nya ledtrådar men ingen av dem leder någonstans. En ledtråd tar dem till ungdomsgård och i källaren bakom en dörr med en hasp hittar de färskt blod på golvet. Det kan vara så att Helene har varit här men blivit förflyttad.

I det fortsatta sökandet efter Helene blir även Deniz skjuten och på samma ställe som hon blivit innan. Zack måste få henne därifrån och ringer deras chef Douglas berättar om Deniz och att de behöver en ambulans. Zack tar sig till samlingsplatsen där Douglas och hans kollegor är. Zack är så trött och hungrig. Han äter och dricker, och sedan somnar han.

Vad kommer hända härnäst? Hur många timmar återstår när Zack vaknar? Kommer han hinna och kommer han hitta Helene? Och, vem är det egentligen som ligger bakom? Frågorna är många i denna spännande bok.

Detta är en aktuell bok med tanke på den gängkriminalitet som breder ut sig över Sverige. Bland annat med upploppen som drabbat flera svenska städer. Denna bok kan mycket väl bli en verklig händelse. Boken är en nagelbitare och spännande från första till sista sida.