Falco – Mons Kallentoft & Anna Karolina

Boken Falco är den femte delen i Zack-serien som är skriven av Mons Kallentoft och Anna Karolina. Roger Dahl är en gammal kursare till Zack från Polishögskolan. Han försvinner och hittas senare brutalt mördad. Hans uppdrag var att hantera och infiltrera en stor knarkliga. Infiltratören kräver att Zack ska hantera honom efter Rogers död, men ingen vet vem person är. Samtidigt så kämpar Zack med tilliten i sin nya kärleksrelation. Men till slut faller allting på plats och då står tusentals människors liv på spel.

Zack har även fått reda på att Olympia är hans mamma. Olympia är även hans flickvän Hebes mamma. Nu funderar han över vad han ska göra för han gillar verkligen Hebe, men han vågar ta risken att vara med henne om de är syskon?

Istället för att tänka på allt kring det, så bestämmer han sig för att gå ut på en svartklubb med Abdula. Där träffar han en kvinna som han inte kan släppa ur tanken. Han ser att Abdula pratar med någon i baren men det handlar säkert bara affärer som inte Zack vill lägga sig i. Några dagar senare hör Malmöpolisen av sig när en av deras kollega har försvunnit och de kan inte hitta honom. Sist de hörde ifrån honom var för en vecka sedan. Zack får reda på att det är Roger Dahl som han har gått Polishögskolan med. Douglas vill att Zack och Deniz ska ta mötet med hans chef från Malmö. För Roger Dahls infiltratör vill ha Zack som sin nya kontaktperson.
Men Rogers chef från Malmö vet dock inte vem Rogers infiltratör är, bara att personen vill vara hemlig och att kodnamnet är Chopper. De får även reda på att personen jobbar för Bogan Ravi.

Zack har inlett en relation med Indha, kvinnan från svartklubben och nu är deras relation på en helt annan nivå. Han kallar henne för sin flickvän. Deras relation är het och passionerad. Men en dag så försvinner hon bara. Han blir mer och mer orolig över varför hon inte hör av sig. Han vet inte vad han ska göra eller ta sig till.

Samtidigt så försvinner hans infiltratör. Sist han hade kontakt med Chopper och var ett sms för några dagar sedan. Zack fortsätter att söka efter Chopper. Under tiden så tar han in sin vän Abdula som den nya infiltratören utan att säga det till sin chef och inte heller att han inte har hört av Copper på en vecka. Det går dock utför när Abdula går in som den nya infiltratören.

De visar sig att Abdula har gjort någon hemskt som han inte vill berätta för Zack. Hur kommer Zack att ta det när Abdula väl berättar? Vad kommer att hända med den 10 miljonerna han lånade av Hebe? Kommer han klara av ännu en motgång och hålla sig borta från mörkret?

Jämfört med de tidigare böckerna i serien om Zack så märks det att Mons Kallentoft skriver tillsammans med någon annan än Markus Lutteman. Det är absolut inget som är dåligt utan tvärtom. Anna Karolina bidrar med mer djup och ett annat flyt i historien. Alla böcker i serien är spännande och bra, men denna är nog den bästa hittills. Denna innehåller allt och lite till.