Stad av glas – Cassandra Clare

Cassandra Clares bok Stad av glas är den tredje i trilogin The Mortal Instruments. Eftersom detta är den tredje delen i en trilogi, så tycker jag att det nästan är självklart att du måste ha läst Stad av skuggor och Stad av aska (del ett och två av The Mortal Instruments) innan du försöker ge dig i kast med denna bok.

Trilogin The Mortal Instruments är skriven för unga vuxna. I berättelsen följer man Clary, en vanlig tonårsflicka från New York, vars mamma plötsligt försvinner samtidigt som hon börjar kunna se saker, till exempel demoner, som de flesta normala människor inte kan se. Clarys mamma har dolt hennes arv som skuggjägare i ett försök att skydda Clary från Valentins intriger, och den onda fadern som Clary aldrig hade känt. De tidigare böckerna i trilogin har följt Clary på hennes resa från en vanlig (icke övernaturlig) tonåring till en skuggjägare med runor och på vägen dit får läsaren ta del av en magisk värld, befolkad av varulvar, vampyrer, älvor och trollkarlar.

På de första sidorna av Stad av glas lämnar läsarna New Yorks vardagliga värld helt bakom sig. Tidigare böcker har förändrat, eller avslöjat, att alla berättelsens huvudpersoner är antingen Downworlders eller skuggjägare. I den här boken så får man följa med till Idris som är i skuggjärarnas hemland. Resten av berättelsen utspelar sig där och med sina magiska skydd, torn, skogar och havsbaserade transportmedel har miljöerna i Idris mer gemensamt med klassisk episk fantasy än med de storstadsliknande fantasylandskapen i ett magiskt New York som var ett slående inslag i de två tidigare böckerna.

Skuggjägarna är på gränsen till krig och med Valentine i besittning av två av de tre Tje Mortal Instruments heliga föremål som kan användas för att kalla på ängeln Raziel. Det ser ut som om ingenting kan stoppa honom i hans planer på skuggjägarnas världsherravälde och utrotning av alla Downworlders. Clary och Jace hamnar återigen mitt i händelsernas centrum och de har båda en stor roll att spela i försöken att stoppa Valentine från att släppa lös sin demonarmé. För att kunna stoppa Valentine så måste de ta sig till Idris där de sista av de heliga instrumenten finns. Man får följa deras kamp för att besegra Valentine. Även hans plan inte riktigt blir som han har tänkt sig.

Den mest angelägna delen av berättelsen är dock den plågade relationen mellan Jace och Clary. Ursprungligen såg det ut som om dessa två blivande unga älskare skulle följa den gamla goda traditionen att skjuta varandra tills de insåg hur attraherade de var av varandra innan de föll i varandras armar. Tyvärr avslöjades det när de insåg att de var attraherade av varandra också att de egentligen var syskon och hemligt separerade sedan födseln. Hela den förbjudna kärlekshistorien är tillräcklig för att hålla läsaren fängslad och driver berättelsen framåt, men även hotet om krig och överhängande död.

Om du gillar de två tidigare böckerna i serien finns det ingen anledning till att du inte också skulle gilla Stad av glas. Denna bok avslutar berättelsen på ett tillfredsställande sätt och lämnar få obesvarade frågor kvar.