Mötet – Vi Keeland

Boken Mötet av Vi Keelands är en fängslande samtida romantisk roman som utforskar gränserna för kärlek och de oväntade kopplingar som kan bildas under de mest ovanliga omständigheterna. Med en engagerande berättelse, välförankrade karaktärer och en touch av humor levererar Keeland en underhållande och känslosam läsupplevelse.

Huvudkaraktären Ireland får ett brev som inldes med, “Ireland Saint James, du är härmed uppsagd för olämpligt uppträdande.”. Ireland kunde inte tro det, men där stod det svart på vitt. Efter nio års slit på ett av USA:s största företag. Detta är allt på grund av en video från sin semester i Aruba. Eftersom Ireland blev förbannad och var lite berusad när hon läste brevet, så skriver hon till VD:n och mångmiljonären Grant Lexinton.

Ireland trodde aldrig att han skulle svara. Och kanske än mindre att de skulle fortsätta att mejla varandra och att han senare skulle bjuda ut henne på lunch. Inte kunde hon väl dejta sin chefs chefs chef, det vore så fel. Kanske till och med på gränsen till olämpligt. Om hon bara inte tycker att han är så oemotståndlig, snygg, charmig, smart och rik.

Några dagar senare när hon är på jobbet för att städa upp sitt kontor. När hon är där så kommer det en man fram till henne och frågar om han kan sitta där. Hon säger först nej men när hon tittar upp så är det fullt överallt. Han frågar vad hon tittar på och hon säger att de har med jobbet att göra. Men hon inser att hon inte kan ljuga för mannen framför henne, så Ireland säger som det är. Det hon inte vet är att det är VD:n för företaget som sitter framför henne. Hon berättar att hon är där idag för att städa ut sitt kontor för att hon har fått sparken på grund av en video som en av hennes vänner publicerat på Instagram.

När hon är där får hon även reda på personen som ska ta över hennes jobb är på väg att flytta in på hennes kontor. Hennes chef på avdelningen Harold Brickman är en person som hatar kvinnor lika mycket som han inte tycker om att någon stampar med foten. Ireland blir riktigt förbannad på Brickman och det är början på något nytt för Ireland men slutet för Brickman. Det är då hon får veta att mannen som tidigare bjöd ut henne på lunch även är VD:n för företaget.

Grant kämpar med ett förflutet där hans ungdomskärlek Lily och före detta fru levde med psykisk ohälsa och det visade sig senare att hon är bipolär. När Lily blev gravid så trodde Grant att allt skulle förändras. Det gick dessvärre på andra hållet och det ledde till en tragisk olycka som gjorde att de skilde sig och honn hamnade på en sluten psykiatrisk vård. Grant byggde upp en mur och vågade inte släppa in någon ny kvinna i sitt liv för han är rädd att ge sitt hjärta åt någon annan igen. Allt det där förändrades när han träffade Ireland och allt på grund av ett mejl.

Men kommer Ireland att känna samma sak för honom som han gör för henne och kommer han att våga riva muren och släppa in Ireland och berätta sin hemlighet för henne?

En av styrkorna med Mötet ligger i Keelands förmåga att skapa mångfacetterade karaktärer. Ireland är en lättidentifierbar och charmig huvudperson med sina egna osäkerheter och sårbarheter, vilket gör hennes resa ännu mer fängslande. Grant å andra sidan är en komplex karaktär som långsamt avslöjar sina lager, vilket håller läsarna intresserade och investerade i hans personliga utveckling.

Kemin mellan Ireland och Grant är oemotståndlig, och Keeland bygger skickligt upp deras relation med passion, spänning och en dos av snärtig dialog. Den långsamma romansen mellan dem utvecklas tillfredsställande och tillåter läsarna att bevittna den känslomässiga utvecklingen av deras band.

Sammanfattningsvis är Mötet en njutbar samtida romantisk roman som levererar både känslosamhet och passionerad kärlek. Vi Keelands talang för att skapa engagerande karaktärer och skapa komplexa relationer lyser igenom i denna bok. Om du är en fan av samtida romantik med välutvecklade karaktärer och en touch av humor bör Mötet definitivt finnas på din läslista.